Autor: Joanna Moździerz
Zadaniem współczesnej szkoły jest rozwijanie kompetencji nauczycieli i uczniów w sposób przygotowujący ich do życia w społeczeństwie informacyjnym, w tym poprzez możliwość korzystania w trakcie zajęć szkolnych
z nowoczesnego sprzętu, stosowania nowoczesnej technologii w procesie efektywnego kształcenia. ALO
w Terespolu może realizować powyższe cele dzięki zakupowi z otrzymanej kwoty wsparcia finansowego
- 6 laptopów wraz ze sprzętem umożliwiającym przetwarzanie wizerunku i głosu. Przedmiotowy sprzęt jest systematycznie wykorzystywany przez nauczycieli podczas prowadzenia zajęć edukacyjnych. W ramach zespołów samokształceniowych nauczyciele mają możliwość wymieniania się informacjami o narzędziach TIK stosowanych podczas zajęć. Korzystają jednocześnie z możliwości uczestniczenia w lekcjach otwartych, wymieniają się doświadczeniami oraz udostępniają sobie nawzajem opracowane scenariusze zajęć edukacyjnych z wykorzystaniem TIK z poszczególnych przedmiotów. Spotkania w ramach międzyszkolnej sieci współpracy nauczycieli są formą nawiązywania współpracy międzyszkolnej, ciekawej wymiany doświadczeń oraz dobrych praktyk - nauczyciele Akademickiego Liceum Ogólnokształcącego w Terespolu, w dotychczas zorganizowanych 3 spotkaniach mieli możliwość wymiany spostrzeżeń odnośnie stosowania TIK w szkole z nauczycielami innych szkół. Uczestnicy spotkań wymieniali się wypracowanymi dobrymi praktykami oraz scenariuszami lekcji. Stosowanie TIK w ALO w Terespolu znacznie podniosło jakość stosowanych metod dydaktycznych oraz wpłynęło na uatrakcyjnienie, efektywność i skuteczność nauczania. Umożliwiło nauczycielom poszerzenie bazy dydaktycznej potrzebnej do pełnej realizacji programów nauczania, przy wykorzystaniu różnego rodzaju platform edukacyjnych, stosowanie metod aktywizujących - quizów, zadań i ćwiczeń interaktywnych. Zastosowanie nowoczesnej technologii zwiększyło motywację uczniów do aktywnego udziału w lekcji, przygotowywania i przedstawiania autoprezentacji, podniosło poziom samodzielności, zaangażowania uczniów podczas prowadzonych zajęć edukacyjnych oraz odpowiedzialności za efekty własnego uczenia się, a tym samym poprawę wyników nauczania. Doprowadziło do wzrostu koncentracji u uczniów, co ma pozytywny wpływ na umiejętność skupienia uwagi na ważnym fragmencie zajęć lub trudniejszym zadaniu, problemie. Jest formą ciekawej wymiany doświadczeń nie tylko wśród kadry pedagogicznej, ale również wśród uczniów. Uczniowie mają możliwość rozwijania i nabywania kluczowych kompetencji niezbędnych do funkcjonowania w dobie cyfryzacji, m.in. umiejętności analitycznego myślenia, wyszukiwania i selekcjonowania informacji, przy jednoczesnym nabywaniu wzrostu świadomości zarówno u uczniów jak i nauczycieli w zakresie bezpieczeństwa w sieci oraz stosowania praw autorskich do treści edukacyjnych dostępnych w Internecie. Nauczyciele mogą integrować treści interdyscyplinarne, uczyć korzystania z różnych źródeł informacji oraz uwrażliwiać młodzież do stosowania krytycznej oceny treści oferowanych w sieci. Zastosowanie TIK podczas prowadzonych lekcji z różnych przedmiotów, a co za tym idzie zwiększenie efektywności nauczania oraz stały wzrost poziomu kwalifikacji nauczycieli znacznie wpływa na rozwój szkoły oraz podniesienie prestiżu ALO
Projekt współfinansowany ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego, Program Operacyjny Wiedza Edukacja Rozwój 2014-2020 "Uczelnia dostępna dla wszystkich, numer POWR 03.0500-00-A050/20
Ta strona używa plików cookies. Dowiedz się więcej o celu ich używania i możliwości zmiany ustawień w przeglądarce oraz o naszej polityce prywatności.
Czytaj więcej